Blandade karameller

Direktlänk till inlägg 19 januari 2012

Den röda lyktan

Av senioren - 19 januari 2012 10:15

Korsningen Kungsgatan-Vasagatan i Stockholm har alltid fascinerat mig. Det var mitt i stadens centrum, tyckte jag när jag vid tio års ålder flyttade till Upplandsgatan i Vasastan, några hundra meter därifrån. Bilden här nedan är från igår, när jag fick åka in till stan för att vara med på en begravning.


 

I den korsningen markerades en gång Sveriges första övergångsställen. Först med krita, men efter ett par timmar insåg polisen att de måste nog målas i för att hålla. I den korsningen sattes också Sveriges första trafiksignal upp. Vilket år kan jag inte kolla, eftersom Wikipedia i protest ligger nere. Just där höll också min mor på att ramla handlöst ut i trafiken sedan hon snavat på en uppstickande stenkant. Två rådiga och snabbtänkta herrar vid övergångsstället bildade kedja och fångade upp henne. Mitt varma tack, snart sextio år senare.


Bilden visar också hörnet där Sveriges allra första hamburgerbar "Corner" låg (numera Kebab House). Det var flera år Innan Mc Donalds under protest från vänstergrupper startade sin första restaurang i hörnet Odengatan-Sveavägen.


Vad jag saknar är den lykta som hängde bland spårvägsledningarna mitt i korsningen och - när den lyste rött - innebar en order till passerande lediga taxibilar att inställa sig vid Centralstationens taxihållplats. Den dinglade nog där ända till slutet av 1960-talet, förmodligen borttagen vid högertrafikens genomförande och skrotningen av spårvagnarna. En likadan röd lykta med samma innebörd fanns på Vasagatan mitt för infarten till Centralen. Tittar du noga på bilden kan några kvardröjande röda bollar från julens dekorationer få illustrera mitt inlägg.


Vilket kom mig att tänka på Charyl Chessman, a.k.a "Röda lyktan". Han lyckades länge förhala sin avrättning i USA och blev mycket omskriven, men dog faktiskt i gaskammaren ungefär samtidigt som jag fimpade min sista cigarett av märket Chessman ur det paketet...

 
 
Jossan

Jossan

19 januari 2012 15:52

Hej. Inte visste jag att du har varit rökare. Jag har själv aldrig rökt en cigarett eller ens druckit alkohol.

En cigarett har jag smakat på och vin har jag också smakat när jag mådde dåligt!

http://mynameisjossan.myshowroom.se

 
Jossan

Jossan

19 januari 2012 16:08

Som att inte Wikipedia skulle funka? Det funkar hur bra som helst just nu och man kan söka på vad som helst

http://mynameisjossan.myshowroom.se

 
Blandade karameller

Blandade karameller

19 januari 2012 17:30

Protestaktionen på Wikipedia var bara under ett dygn, så den är slut nu. För denna gång...

http://senioren.bloggplatsen.se

 
Hanna

Hanna

19 januari 2012 21:26

I protest? Det låter som att Wikipedia medvetet låg nere?
Det är lite häftigt hur saker och ting förändras. Samma platser med nya ansikten.
Kram

http://hannastankar.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av senioren - 20 maj 2012 17:06

Reklambladet för nästa vecka dunsade ner i mailboxen. Pappersreklam har vi tackat nej till, men några butikers extraerbjudanden kan vara intressanta, de prenumererar vi på elektroniskt. Alla vill de gärna framstå som prisbilliga, och det kan ibland l...

Av senioren - 18 maj 2012 21:13

de s k nigerabreven, mail från obekanta avsändare som lovar dig en stor förmögenhet alldeles gratis bara du skickar pengar till olika avgifter, var det länge sedan jag fick på Internet. Men idag kom det ett pappersbrev från Spanien med posten, som be...

Av senioren - 14 maj 2012 16:37


På veckans vilodag - lördag eller söndag, beroende på religion - var det tänkt att man skulle vila från arbetet och odla sin själ. Tanken var inte att man i skydd av mörkret och med fån-garvande polare som enda vittnen skulle sparka sönder busshållpl...

Av senioren - 4 maj 2012 08:15


I butiken gjordes det stor reklam för att falukorven denna vecka var XXL och vägde ett helt kilo, 1000 gram, istället för det allt vanligare krympta kilot på 750, 800 eller 900 gram, som lurar kunden att betala lika mycket för mindre innehåll. Här va...

Av senioren - 3 maj 2012 21:15


  Den här  servicebilen tillhör en hissfirma. Inget konstigt med det. Bilmodellen är vanligt förekommande.   Men det var något jag sett i ögonvrån som fick mig att stanna till och ta en bild .   I rutan satt sju(!) stycken olika ti...

Vad handlar bloggen om?


Det finns sånt man borde säga, men inte säger. Det finns sånt man borde veta men inte vet, som hut. En blogg mot bättre vetande, med blandat innehåll.

Besserwisserns snara svar

10 besvarade frågor

Seniorens senaste bonbons

Sorterade godsaker

Leta i gottpåsen

Så här många har smakat


Ovido - Quiz & Flashcards