Direktlänk till inlägg 15 augusti 2011
Sådant ska man ju inte oroa sig för. Var dag har nog av sin egen plåga, heter det. Men nu har jag ruskat, skakat och knackat på vindrutespolartanken, ja verkligen plågat det hela för att få pumpen inuti den att gå igång och spruta vatten på rutan.
Det har hänt förr att pumpen strejkat, för att sedan lika oförklarligt gå igång igen, men inte så här olämpligt inför bilbesiktningen i morgon bitti. Vi får hoppas att det regnar ā la Göteborg vid deras provkörning, så att felet inte uppmärksammas.
Många mer eller mindre lyckade lösningar av vindrutetorkning och spolning har man mött genom åren. Ford Zephyrs vacuumdrivna torkare, som stannade när bilen axade vid en omkörning. Citroën CV2 hade torkare som drevs av hastighetsmätaren, när bilen stod stilla fick man veva dem för hand. Spolaren drevs också med handkraft. Folkabubblornas vindrutespolare drevs med lufttryck från reservdäcket. Många andra bilar hade en liten vattenbehållare med motor, som lätt kunde bytas mot en likvärdig av japansk tillverkning för 39:50.
På min nuvarande spolare sitter tanken inbyggd i främre stänkskärmen och motorn inbyggd i tanken, nedsänkt i spolarvätskan. Att byta lär kosta ett fyrsiffrigt belopp. Det var annat förr...
Reklambladet för nästa vecka dunsade ner i mailboxen. Pappersreklam har vi tackat nej till, men några butikers extraerbjudanden kan vara intressanta, de prenumererar vi på elektroniskt. Alla vill de gärna framstå som prisbilliga, och det kan ibland l...
de s k nigerabreven, mail från obekanta avsändare som lovar dig en stor förmögenhet alldeles gratis bara du skickar pengar till olika avgifter, var det länge sedan jag fick på Internet. Men idag kom det ett pappersbrev från Spanien med posten, som be...