Blandade karameller

Direktlänk till inlägg 5 augusti 2011

Panik på börsen...

Av senioren - 5 augusti 2011 23:30

...må så vara. Fast min egen börs är tämligen oberörd. Däri finns bara kontanter för helgen och den kommande veckan. Aktier har aldrig intresserat mig. Egentligen är de avsedda för att skapa startkapital till nya företag. Man tecknar sig för några aktier, får aktiebrev och kan - om företaget går bra - lösa in kupongerna på aktiebrevet mot reda pengar, i bästa fall motsvarande mer än bankräntan. Så är det tänkt.


Det är inte meningen att aktier ska köpas och säljas från en dag till en annan i förhoppning om att tjäna pengar gratis. Därför har jag ingen medkänsla med dem som nu desperat försöker rädda de pengar de tidigare satsat.


I Bibeln står det: Samla inte rikedomar här på Jorden, där de förlorar sitt värde och lätt kan bli stulna. Det låter som man syftar bl.a på aktiemarknaden. Att ha pengar är att ha bekymmer. Att inte ha några, kan också vara bekymmersamt. Frågan är vilket som är värst...

 
 
Znogge

Znogge

6 augusti 2011 08:53

Mågra störree aktieposter har inte jag men det som kan bekymra mig är hur framtida pensioner kan påverkas. Jag menar de är inte på topp som det är nu...

Tack för titten hos mig!

http://znogge.wordpress.com

 
Ingen bild

piippis från expressen

6 augusti 2011 16:24

Ett stort ???? och hmmm, men att tjäna pengar GRATIS på börsen är det inte. Har hela mitt livs erfarenhet. Satsat på diabetesvaccin som gick käpprakt åt skogen. Vissa andra med strålande uppgång.
Är ingen dagtradare,säljer inte i panik, nej nej. Företagen måste ju ha kapital,puff puff, annars kan de inte gå vidare, aldrig ngn vaccin om vi nu tar det som exempel.
Dessutom att hålla sig uppdaterad krävs 3 tidningar varje morgon. Så gratis är det inte.
Nu har jag nog fått en ovän i Sundbyberg som har varit en knytpunkt i mitt Sverigeliv. Finns kvar på expressen.se/piippis, där är jag inte så här uppkäftig, kolla gärna (lite sur är jag dock när man kollar siffrorna på Avanza) //piippis

 
Hanna

Hanna

7 augusti 2011 16:59

ett bra citat jag läst i en bok en gång är:
Det finns två stora olyckor i livet - den ena är att inte få alla sina drömmar uppfyllda, den andra är att få det. Pengar är bra om du förstår dess värde sägs det ju, men pengar har olika värde för alla. För en del räknas 70:- som en lunch. För andra räknas 70:- som matpengar för hela familjen. Hur mycket pengarna är värda beror ju egentligen inte på hur valutakursen är för tillfället eller dylikt. Det beror på vad du behöver spendera pengarna på. Hm. Spånar lite här känner jag.
Ha det bra!

http://hannastankar.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av senioren - 20 maj 2012 17:06

Reklambladet för nästa vecka dunsade ner i mailboxen. Pappersreklam har vi tackat nej till, men några butikers extraerbjudanden kan vara intressanta, de prenumererar vi på elektroniskt. Alla vill de gärna framstå som prisbilliga, och det kan ibland l...

Av senioren - 18 maj 2012 21:13

de s k nigerabreven, mail från obekanta avsändare som lovar dig en stor förmögenhet alldeles gratis bara du skickar pengar till olika avgifter, var det länge sedan jag fick på Internet. Men idag kom det ett pappersbrev från Spanien med posten, som be...

Av senioren - 14 maj 2012 16:37


På veckans vilodag - lördag eller söndag, beroende på religion - var det tänkt att man skulle vila från arbetet och odla sin själ. Tanken var inte att man i skydd av mörkret och med fån-garvande polare som enda vittnen skulle sparka sönder busshållpl...

Av senioren - 4 maj 2012 08:15


I butiken gjordes det stor reklam för att falukorven denna vecka var XXL och vägde ett helt kilo, 1000 gram, istället för det allt vanligare krympta kilot på 750, 800 eller 900 gram, som lurar kunden att betala lika mycket för mindre innehåll. Här va...

Av senioren - 3 maj 2012 21:15


  Den här  servicebilen tillhör en hissfirma. Inget konstigt med det. Bilmodellen är vanligt förekommande.   Men det var något jag sett i ögonvrån som fick mig att stanna till och ta en bild .   I rutan satt sju(!) stycken olika ti...

Vad handlar bloggen om?


Det finns sånt man borde säga, men inte säger. Det finns sånt man borde veta men inte vet, som hut. En blogg mot bättre vetande, med blandat innehåll.

Besserwisserns snara svar

10 besvarade frågor

Seniorens senaste bonbons

Sorterade godsaker

Leta i gottpåsen

Så här många har smakat


Ovido - Quiz & Flashcards