Direktlänk till inlägg 26 maj 2011
På den riktigt gamla goda tiden var det ånglok som drev tågen. Inga ellok eller elektriska kontaktledningar. För 50 år sedan räckte elektrifieringen bara genom Danmark och en bit ner i Tyskland. Sverige hade dock haft den sedan 1930-talet på de flesta sträckorna.
Kanske ramlade kontaktledningar ner då också, men utan att skapa nutidens panik och tidningsrubriker. Tåget stannade och lokföraren gick till närmaste stolpe med avskiljare för att slå ifrån strömmen. Sedan kunde man gå till föregående eller nästa station, eller vänta på ett ång- eller diesellok för bogsering. Blev det varmt under den väntan, kunde man öppna fönstren i kupén eller gå ut på de öppna plattformarna i vagnarnas ändar. Toaletterna hade ett öppet rör ner mot banvallen och blev aldrig överfulla. Den törstige kunde ta sig ett glas vatten ur någon av karaffinerna i vagnens korridor.
Copyrighten för ovanstående bild ur Svensk Uppslagsbok har utgått.
Nyligen läste jag (på MSB) att det numera fordrades en tvådagars kurs(!!) för att bli behörig att stänga av strömmen till kontaktledningen. Kursen måste upprepas vartannat år. Och finns ingen behörig tillgänglig som får slå av strömbrytaren, kanske är det helg, så blir det till att vänta i timmar för dagens tågresenärer. Utan luft, vatten och toaletter. Bättre förr? Ja, åtminstone i detta avseende!
Nedanstående eventuella annonser och reklamerbjudanden har tillkommit helt utan min medverkan.
Bojkottande av däri beskrivna varor och tjänster kan bli ditt bidrag till en reklamfri miljö i framtiden.
Reklambladet för nästa vecka dunsade ner i mailboxen. Pappersreklam har vi tackat nej till, men några butikers extraerbjudanden kan vara intressanta, de prenumererar vi på elektroniskt. Alla vill de gärna framstå som prisbilliga, och det kan ibland l...
de s k nigerabreven, mail från obekanta avsändare som lovar dig en stor förmögenhet alldeles gratis bara du skickar pengar till olika avgifter, var det länge sedan jag fick på Internet. Men idag kom det ett pappersbrev från Spanien med posten, som be...